Jos riski on 1.0 mitä se tarkoittaa? Jos se on 0.5 mitäs sitten? Vuosittainen riski? jne jne katso alla Saturday, March 21, 2009 jutussa.
Tiistai 31.3.2009 klo 06.29
Osa tankkereista rikkoo sääntöjä pumppaamalla öljyiset pilssivedet mereen.
Naantalin öljyvahinko on esimakua siitä, millainen riski Saaristomeren ja Suomenlahden luontoa uhkaa. Tähän mennessä suurkatastrofilta on vältytty. Tutkijan mukaan sellainen on vain ajan kysymys.
- Karille ajaa yksi tankkeri vuodessa. Arvioiden mukaan joka kymmenes voisi aiheuttaa vakavan ympäristöongelman, Teknillisen korkeakoulun meritekniikan professori Pentti Kujala sanoo.
Öljyä pääsee mereen myös vastuuttoman merenkulun seurauksena.
- On todennäköistä, että laivat pumppaavat pilssivesiä ja rikkovat näin sääntöjä.
Likavedet päästetään mereen, vaikka ne pitäisi viedä maihin. Jos laivat pumppaavat pilssivesiä pitkin matkaa, niistä voi kertyä kymmeniä tonneja nestettä, Kujala arvioi.
Kaksoisrunko suojaa
Suomella ei Kujalan mukaan ole riittävästi öljyntorjuntaan tarkoitettua laitteistoa.
- Isossa onnettomuudessa mereen voisi päästä 30 000 tonnia öljyä. Sellaisen varalle Suomi ei ole varautunut.
Apua pitäisi pyytää Venäjältä ja Virosta.
Edellisen kerran suuronnettomuus oli lähellä kaksi vuotta sitten, kun Propontis -niminen alus ajoi karille Suursaaren länsipuolella. Onni onnettomuudessa oli aluksen kaksoispohja, jollainen vaaditaan nykyisin kaikilta Euroopan satamiin saapuvilta aluksilta.
***
Oma kysymys: miksi tälläisten ympäristökatastroofien aiheuttajien vankilatuomiot ovat mitättömät? Siinä tulisi olla minimirangastus 10 vuotta koska se on tahallaan tehty ja vahingoittaa niin eläimiä, ihmisiä kuin ilmaakin.
Ehkä korkeapalkkaisten eduskunnan naisten ja miesten tulisi vihdoinkin herätä, nämä eivät ole kansainvälisiä vesiä ja vaikka olisivatkin niin rikollista touhua tuo on!
Ehkä jonkun tulisi jotain tehdä joskus?
No comments:
Post a Comment