Eilen illalla Tallinnan edustalla karille ajaneessa öljytankkerissa on kaksoisrunko, joten ympäristölle ei ole koitunut haittaa haverissa. Luotsi ei ole vielä kyennyt antamaan selvityksiä terveydellisten syiden takia.
Tallinnan edustalla karille ajanut öljytankkerin pelastutstyöt jatkuvat. Weserstern-tankkeri ajoi eilen illalla karille lähtiessään Tallinnan satamasta.
Alus makaa yhä matalikolla noin 600 metrin päässä Koplinniemen kärjestä. Vakuutusyhtiön edustajan mukaan se on yhä merikelpoinen. Asiantuntijat selvittivät kuitenkin vielä, onko aluksen tankit syytä tyhjentää ennen kuin sitä voidaan ryhtyä hinaamaan irti matalikolta.
Iltapäivällä Koplinlahdelle saapui myös suomalaisen Alfons Håkans -varustamon hinaaja Protector, jonka on määrä osallistua pelastustöihin. Jo aiemmin paikalla oli Muugan satamasta tilattu pienempi hinaaja.
Aluksessa on 10 000 tonnia dieselöljyä. Aluksen toisessa painolastisäiliössä on havaittu reikä, mutta öljyvuotoja ei ole.Tankkerissa on kaksoisrunko, joten karilleajosta ei viranomaisten mukaan aiheudu vaaraa ympäristölle.
Onnettomuuden syystä ei ole varmaa tietoa. Tallinnan edustalla puhalsi eilen kova tuuli, jonka epäillään mahdollisesti painaneen aluksen sivuun reitiltä.
Aluksella oli mukana kokenut luotsi, mutta hän ei terveydellisten ongelmien vuoksi ole kyennyt antamaan selvitystä tapahtumista, Viron rajavartioston edustaja everstiluutnantti Tonu Hunt kertoi lehdistötilaisuudessa.
Sama tankkeri ajoi viime vuoden huhtikuussa rantapenkkaan Porvoossa. Tuolloin jäätilanne yllätti luotsin ja miehistön. Vuonna 2002 alus törmäsi Itämerellä jääolosuhteissa laituriin.
Suurin osa miehistöstä on filippiiniläisiä. Alus purjehtii Man-saaren lipun alla.
(MTV3-STT-AFP)
So we are in the square again. South-East corner a oil carrying ship in deep trouble.
The even had a pilot onboard, but something happened? Wind? Else? Big trouble was
just there in the middle of an icecold sea. Could it have been avoided? How?
Should someone do something?
No comments:
Post a Comment